torstai 13. syyskuuta 2012

Jääkaapin ovessa

Vuosi sitten olin työssä joka oli joka päivä niin haastavaa, että oli jatkuvasti tsempattava itseään, jotta jaksaisi. Mieheni oli löytänyt jostain tuon lehtileikkeen, joka päätyi jääkaapin oveen. Noita lauseita luin aina uudelleen, että asenteeni pysyisi hyvänä enkä luovuttaisi.

Työ oli määräaikainen, joten sekin tietysti helpotti, että tiesi piinan loppuvan joskus. Hyviä puolia tuosta ajasta löytyi kuitenkin paljon, opin paremmin tuntemaan itseäni, rajojani, voimavarojani. Myös se vahvistui, että en voi jatkaa tuossa ammatissa, koska voimavarani ja terveyteni eivät riittäisi enää tuon työn tekemiseen.

Tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa täytyisi vaihtaa ammattia. Koska en tiedä mihin ammattiin haluaisin vaihtaa tai mitä opiskella, vaihtoehtona on löytää töitä. Ammatin vaihtajan on kuitenkin aika vaikea löytää töitä, jos ei ole koulutusta uuteen ammattiin.Terveyssyistä en voi mennä myöskään mihin tahansa työhön. Olen pattitilanteessa.

Minulla on kuitenkin levollinen ja luottavainen olo. Elämässäni on ollut menneitten vuosikymmenien aikana paljon vaikeampiakin tilanteita, joista olen selvinnyt, joten tiedän, ettei hätää ole. Kaiken lisäksi oikeastaan olen tyytyväinen elämääni nyt, niihin mahdollisuuksiin mitä elämässäni on nyt. Aiemmin vastaavanoloisissa tilenteissa olen koettanut ahdistuneena ratkaista ongelmia väkisin ja pilannut elämästäni monia vuosia murehtimiseen ja itseni kanssa kamppailemiseen. Nyt minulla on tasapainoinen olo. Tiedän että asiat ratkeavat silloin kun niiden aika on muuttua. Joskus tilanteeseen tulee muutos aivan viimehetkellä, mutta se riittää.

Elämän varrella koetut ongelmat ovat lisänneet epävarmuuden sietoa. Olen oppinut, että senkin ajan, kun ei tiedä mihin suuntaan kulkea, voi elää täydesti ja siitä hetkestä nauttien. Aiemmin taistelin kuin uimataidoton vedessä, että pysyisin pinnalla. Elämä oli jatkuvaa selviytymistaistelua itsen, voimavarojen, hankalan elämäntilanteen kanssa. Nyt olen oppinut kellumaan. Jos suuri aalto lyö ylitse, en säikähdä ja mene paniikkiin, vaan otan aallon vastaan luottavaisena, että se menee ohitse ja jatkan kellumista.

Emma Salokosken Veden alla-kappaleesta pidän paljon. .Jesse kaikurannan  laulamana kappale on niin koskettava, että kyyneleet tulevat aina silmiin, kun kuuntelen. Tässä Emma ja Jesse keskustelevat mitä kappaleen sanat heidän mielestään tarkoittavat. Musiikilla on voimakas terapeuttinen vaikutus. Ainakin minulle ne paljastavat monesti sellaisia asioita itsestäni, joita en ole tiedostanut. Jokin kappale tai teema eri kappaleissa alkaa puhutella ja jossain vaiheessa saatan tajuta, että miksi sillä kappaleella on niin syvä vaikutus. Tällä kappaleella on minulle ainakin kaksi merkitystä, joista toinen liittyy koulun uimahallikäynteihin ala-asteella, joita inhosin ja pelkäsin. Veden alla meno oli karmivaa. Toinen merkitys liittyy syvemmin elämään, tuohon kellumiseen josta kerroin edellä.

5 kommenttia:

  1. Hyvää asiaa! Tuo levollisuuden ja luottamuksen löytäminen on varmaankin yksi elämän suurimmista asioista. On tärkeää oppia nauttimaan tästä matkasta, kun päämäärästä ei vielä tiedä. Tarvitseeko tietääkään?

    Kyllä minäkin luotan siihen, että löydät paikkasi. On hyvä, että voit etsiä ja katsella sitä ihan rauhassa. Minulla on hieman samankaltainen elämäntilanne, eli haluaisin vaihtaa alaa, mutta en tiedä mihin. Jos tietäisin, voisin hyvin mennä opiskelemaan. Nyt opiskelen lisää omaa alaani, mikä joskus tuntuu hieman hölmöltä, mutta tämä tutkinto on sellainen, että se voisi avata ovia myös muihin suuntiin. Ehkä tämän avulla voisin löytää töitä, joka ei ole ihan tätä alaa. En tiedä, mutta olen toiveikas. Olen myös oppinut tuota luottavaisuutta elämään.

    On hyvä ja suuri helpotus päästä irti jatkuvasta selviytymistaistelusta, ei sellaista kukaan jaksa :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos Irmastiina ja Nan. On sanonta, joka kuuluu jotenkin näin: "Onni ei ole asema, vaan tapa matkustaa." Elämä on nyt eikä "sitten joskus".

    VastaaPoista
  3. Olipas viisaita sanoja.. tuollaiset elämän risteyskohdat ja epävarmuus tulevasta voivat ahdistaa paljonkin. Hienoa, että olet oppinut elämään hetkessä ja luottamaan siihen, että asiat järjestyy. Itse olen aika samanlainen, en murehdi turhia, luotan tulevaan. Vaikka nytkin olen työttömänä, enkä itsekään oikein tiedä jatkaakko omalla alalla vaiko vaihtaa johonkin muuhun, eikä työpaikkojakaan oikein ole, mutta luottavaisin mielin kuitenkin olen ja nautin tästä hetkestä. Tulevia ehtii murehtia sitten kun ne tulevat kohdalle :)

    Ihanaa syksyn jatkoa! Toivottavasti sinunkin kohdallasi epävarmuudet väistyvät ja tulevaisuus tuo mukanaan kaikenlaisia ihania, uusia asioita!

    VastaaPoista
  4. Kiitos Murmeli rohkaisevista sanoistasi ja kaikkea hyvää sinunkin tulevaisuuteesi.

    VastaaPoista